Nutrició adaptada als afectats per la SIDA

Una correcta nutrició afavoreix la funció del sistema immunitari i la capacitat de l’organisme per combatre infeccions, tot millorant la resposta al tractament (vital pels pacients de SIDA).

Què ha d’incloure una dieta equilibrada per al pacient de SIDA

En pacients amb VIH no hi ha aliments bons i dolents, tot i que la proporció en què s’han de consumir és molt variable. Alguns productes s’han de prendre diàriament i altres només de forma ocasional. Una dieta sana i equilibrada pels malalts de SIDA, ha d’incloure aliments amb la freqüència i la proporció necessàries, d’acord amb les característiques específiques de la persona (edat, sexe, estat de salut, activitat física… ).

Aliments recomanats per als malalts de SIDA

  • Arròs, pasta, cereals, pa i patates

Cal consumir-ne de quatre a sis racions diàries, ja que són aliments que proporcionaran energia.

  • Fruites i verdures

Cal consumir-ne cinc porcions diàries. Són molt importants perquè aporten vitamines, fibra i minerals. A més, reforcen el sistema immunitari. És important consumir-ne de forma variada perquè cadascun aporta diferents vitamines i minerals. 

Les hortalisses i fruites de color groc, taronja, vermell, o verd fosc (carrotes, carabassa, albercocs, préssecs, espinacs, pebrots verds, carbassons…) són una important font de vitamina A. 

Les hortalisses i fruites com les taronges, les mandarines, les llimones, les pinyes, els tomàquets i les cols, aporten vitamina C.

  • Làctics com ara la llet, el iogurt o el formatge 

Cal consumir-ne de dos a quatre racions al dia, ja que són una important font de calci i proteïnes.

  • Carns magres, peix, ous i llegums

Cal ingerir aquests aliments sovint, si pot ser cada dia, perquè aporten proteïnes de gran qualitat i ajuden a enfortir els músculs i el sistema immunitari. A més, els aliments d’origen animal contenen vitamines i minerals, que afavoreixen el bon funcionament del sistema immunitari.

  • Carns grasses i embotits

Cal ingerir-los en menor quantitat, triant els que menys greix continguin.

  • Greixos (com la margarina i la mantega) i sucres

S’han de consumir com a complement i mai en substitució d’altres aliments. A més de millorar el sabor d’alguns aliments perquè sigui més fàcil menjar-los, són una bona font d’energia i poden contribuir a mantenir el pes corporal. No obstant això, és millor utilitzar oli d’oliva per cuinar i amanir els menjars.

  • Aigua

Cal beure al voltant de 8 gots d’aigua diaris o més (en cas de tenir diarrea, vòmits, o febre) per mantenir el cos hidratat. 

A més d’aigua, el líquid pot procedir d’aliments com sucs, sopes, fruita… 

Cal evitar el consum de cafè o te perquè redueixen la capacitat de l’organisme d’assimilar ferro.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s